20 november 2007

Zot van A

Vandaag moest ik mijn auto binnen brengen in de garage in Antwerpen, aan de Italiëlei. Om 9u moest hij daar zijn, en om 11u moest ik bij mijn ostheopaat zijn, ergens in de oude stadskern. Ruim tijd genoeg om te voet te gaan dus, tijd over zelfs. En ipv "veilig" langs de Scheldekaaien te gaan (want die weg ken ik), beslis ik om binnendoor, langs steegjes en straatjes te gaan. Niet moeilijk, want af en toe vang ik een glimp op van de Schelde, dan weer zie ik over de daken een stukje van de Onze-Lieve-Vrouwentoren. Ondanks het druilerige weer geniet ik, intens. Ik geniet van de mooie, oude gevels, soms geflankeerd door moderne buildings. Ik zie een authentiek oud huis met een trapgevel die helemaal scheef staat, hij lijkt me klaar om om te vallen, maar de 2 huisjes ernaast houden het recht. En omdat de regen mindert doe ik de kap van mijn anorak af en kijk ik naar boven, want boven mijn hoofd valt zoveel meer te zien dan op de grond! Prachtige Maria-beeldjes op straathoeken, mooie gevels, de toren van de kathedraal die overal bovenuit steekt.
Ik wandel voorbij het Plantin-Moretusmuseum (alweer zo'n prachtig oud gebouw) en omdat het nog veel te vroeg is om bij de ostheopaat aan te komen besluit ik binnen te gaan. Het is herkenning, een herontdekking, want natuurlijk ben ik hier ooit als tiener geweest met school. Mijn handen gaan jeuken van die oude boeken in de vitrinekasten, de grote en kleine bibliotheek, van vloer tot plafond gevuld met boeken. Wat zou ik ze graag eens aanraken.
Na de ostheopaat wandel ik langs de Nationalestraat naar de Groenplaats, waar ik de tram huiswaarts zal nemen. Maar mijn aandacht wordt getrokken door 2 grote netten met ballonnen en een witte XL-limousine. Er klinkt muziek, er staat een hele groep mensen, ik zie wagens van Radio 2 en Eén (tv) en ik ben natuurlijk benieuwd wat hier aan de hand is. Dus ga ik dichterbij en....het zijn Debby en Nancy, netten met rode ballonnen in de hand. Ik zie de camera's nu ook en maak me uit de voeten.
Ik ben helemaal zen van dit rustig dagje oud-Antwerpen. Ze is toch schoon, ons Koekestad.


Geen opmerkingen: