17 juni 2009

Proefdraaien

In september veranderen Beertje en Draakje van school. Ze gaan dan i.p.v. het "kleine katholieke wijkschooltje om de hoek" naar een iets verder gelegen, doch nog kleinere freinetschooltje. Vandaag mochten ze al eens een half dagje komen "proefdraaien", op vraag van de directrice en zorgjuf.
Het heeft maanden geduurd voor Beer en Draak konden aanvaarden dat ze naar een nieuwe school zouden gaan, al hebben manlief en ikzelf deze beslissing na lang wikken en wegen genomen, met de gedachte dat deze school 'beter' zou zijn voor hen, vooral voor Draakje. Pas toen we 10 dagen geleden nog eens naar het schooltje gingen kregen we hen voor het eerst binnen in de klassen...en toen ze hadden gezien dat dit ook maar een "gewoon" schooltje was met "gewone" klassen (ook al zijn het graadklassen) is de ommekeer gekomen: ok, we zullen dit wel eens proberen.
Deze ochtend vertrokken we dus vol goede moed, met de fiets. Aangekomen gingen ze gezwind mee binnen. We waren nog wat vroeg, de lessen beginnen er later dan in hun huidige schooltje....en stilletjes aan zag ik de moed van mijn jongens in hun schoenen zakken. Fluisterstemmetjes, krop in de keel: "mama, ik wil hier niet blijven". Kinderen die in en uit de klassen lopen, rennen, roepen, zingen, spelen: dit zijn ze niet gewoon. Draakje durft zelfs zijn bril niet op te zetten, bang dat hij erom gepest zal worden...
Met een blijgezind "dag jongens, tot straks!" vertrek ik toch maar met een klein hartje. Hoe zou het nu met ze zijn? Heeft juf B. hen in het klasje gekregen? Valt het een beetje mee? Een krop in mijn keel en tranen in mijn ogen als ik aan hen denk....ik hoop dat het meevalt! Anders ga ik nog vééééél werk hebben om hen tegen september te overtuigen dat het allemaal wel goed zal komen.....

Geen opmerkingen: