16 april 2009

Zeep

Ik kom via mijn kreaforum in contact met heel wat creatieve duizendpoten. Er wordt niet alleen gehaakt, gebreid, genaaid, geknutseld,...er wordt zelfs zeep gemaakt! Toen ik dat voor het eerst las moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik dacht "goed zot!". Maar dan las ik er meer over hier en dacht ik: "Hmm, dat lijkt me niet zo onoverkomelijk moeilijk". En op een dag kreeg ik het idee: "Hé, als ik nou eens zelf zeepjes en bruisballen maak, om met Draakje zijn verjaardag uit te delen op school?" en de bal ging aan het rollen. Ik besloot om me er eens niet impulsief in te smijten, maar registreerde me op het zeepforum, las er véél tips en ervaringen van zeepmakers....en manlief besloot het zekere voor het onzekere te nemen: hij bracht me vanop zijn werk zijn goggles (zoals een sneeuwbril, maar dan bestand tegen chemische producten) en labojas mee: werken met natriumhydroxide is niet zonder gevaar.



En daarnet heb ik me er aan gewaagd: mijn eerste zeep volgens het "cold process" is een feit! Even twijfelde ik of alles wel goed was gegaan, maar op het zeepforum (en op mijn eigen forumpje) verzekerde men me van wel. Binnen dit en 3 dagen zou ik de zeepjes uit de vormpjes kunnen halen en dan moeten ze nog een 3 à 6 weken rijpen: net op
tijd voor Draakjes verjaardag!



3 opmerkingen:

Sjattie zei

Ik vind uw portret echt wel goe, ik zou 'm als avatar op uw forum gebruiken :p

Unknown zei

Haha, ik lig hier plat. Die foto...

En zijn de zeepjes goed gelukt?

Candy in Wonderland zei

Ja, ze lijken goed te lukken! Ik geef wel een update als ze uit de vormpjes zijn ;o)
Ja Qwint, ge ziet hè, ik kan ook onnozel bekken trekken hè :p