17 augustus 2007

Versgebakken frietjes met zelfgemaakte ketchup



Gisteren heb ik ketchup gemaakt, volgens het recept uit 'Seizoenen op smaak'. Heel eenvoudig: Snij 1 kg verse rijpe tomaten (ik heb roma-tomaten gebruikt), 150 gr sjalotten, 100 gr appel en 1 spaans pepertje in stukjes en doe samen met 100 gr rozijnen (ik gebruikte sultana's) en een beetje water in een pot. Breng zachtjes aan de kook en laat ong. 30 minuten sudderen op een heel laag pitje. Roer af en toe totdat alles is stuk gekookt. Mix en doe dan door een zeef, zodat pitjes en velletjes achterblijven. De gezeefde tomatenmassa gaat dan weer in de pot op een zacht vuurtje, totdat deze is ingekookt tot ketchupdikte. Ik heb er ook een beetje bio-bouillonpoeder bijgedaan voor wat extra smaak.

Vandaag heb ik deze heerlijke ketchup geproefd met versgebakken frietjes. Om heerlijk knapperige, goudbruine frietjes te bakken ga je als volgt te werk:
Schil grote aardappelen en was ze in koud water. Snij deze aardappelen in dikke frieten (hoe dikker de friet, hoe minder vet hij absorbeert!). Verwarm ruim frituurolie (ik gebruik Becel frituurolie; kokosolie zou ook goed en gezond zijn, maar tot hier toe heb ik het nog niet aangedurft) in een friteuse op 140°. Bak porties frietjes (niet teveel in een keer) tot ze licht gelig gebakken zijn. Doe deze voorgebakken frietjes in een kom met keukenpapier, zodat het overtollige vet geabsorbeerd kan worden. Ga zo verder tot alle frietjes voorgebakken zijn. Verhoog dan de temperatuur van de friteuse naar 160°. Bak weerom porties frietjes tot ze mooi goudbruin en krokant zijn. Schud ze goed uit met het mandje en doe ze dan weer over in een schotel met keukenpapier om het overtollige vet op te vangen. Heerlijk met (struisvogel)steak, stoofvlees en vele andere gerechten en met een beetje zelfgemaakte ketchup natuurlijk.
Smakelijk!

Geen opmerkingen: