06 januari 2011

Het zakskesprobleem

Ken je dat: ook al gebruik je herbruikbare tassen bij je boodschappen, op 1 of andere manier verzamel je toch hopen plastieken zakskes.  Eentje bij de slager, eentje voor je nieuwe schoenen, eentje bij de bakker.  Je propt ze samen in 1 van de zakjes, maar voor je het weet puilt het gewoon uit en krijg je dit:
Dus besloot ik om de zakjes eens mooi op te vouwen, zoals de grootmoeder van mijn ex-man (toen een flink stuk in de 80) mij geleerd heeft.  Met als resultaat dit: 
een klein Hunkemöller zakje vol.  Nu mankeert er enkel een "plastiekenzakskeszakske" assorti met de kleur van de keuken, zodat ik ze niet meer in een kast moet wegstoppen, maar mooi kan ophangen.  Zou ik dat kunnen breien?


Wil je ook minder volume van je zakjes?  Zo vouw je ze op:




1. strijk het zakje goed glad
2. vouw het in de lengte dubbel en strijk goed glad
3. vouw nogmaals dubbel in de lengte en strijk goed glad
4. plooi de linkeronderkant naar de rechterzijde, zodat je een 'driehoekje' krijgt
5. plooi het driehoekje naar boven
6. plooi om en om tot je aan de handvaten van het zakje komt
7. open de laatste plooi en stop daar de handvaten in, zodat ze goed vastzitten
8. je zakje is nu een klein driehoekje
Voor grote zakken doe je hetzelfde, maar als ze heel breed zijn kan je ze bij puntje 3 in 3 vouwen ipv dubbel.

En dan ga ik nu eens broeden op een patroon voor een "plastiekenzakskeszakske" ;o)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb zo'n Ikea ding om de zakken in te verzamelen... errug handig!

Groet Nadine

Tucana's Dream zei

oh, ik heb daar al vanalles voor uitgetest...
Maar dit werkt hier het beste:
http://knitting-up-a-storm.blogspot.com/2007/10/quickie-plastic-bag-holder-pattern.html

(wordt beaamd door moeder en schoonmoeder, dus 't moet wel een goeike zijn :))

Anoniem zei

zo deed ons nonna dat ook! bij ons mama zitten er volgens mij nog altijd zo gevouwen zakjes door de nonna gedaan :-)
kus, zus